Prostup modernizované trati Praha-Kladno (letiště) Stromovkou

námět na úpravu řešení s ohledem na ekonomickou efektivitu a potřeby území

Popis:

  • Účel zpracování námětu, vymezení řešeného území, podklady
  • Cílem tohoto materiálu je nastínit možná opatření k lepšímu zapojení záměru modernizace železniční trati PrahaKladno (letiště) do území Prahy 7 při průchodu významným pražským parkem Stromovka. Jedná se především o
  • to, navrhnout předmětné stavbě takový výraz, který minimalizuje negativní pocitové, estetické a funkční dopady
  • stavby do území historického parku, při současném zachování příznivých technických parametrů návrhu,
  • nezatěžování území nadměrnými zásahy oproti dosud sledovanému řešení a přijatelné finanční náročnosti
  • stavby.
  • Řešeným územím je průchod navržené trati Stromovkou s důrazem na střední úsek cca v km 1,55-1,8.
  • Výchozími podklady byly materiály poskytnuté zpracovatelem projektové dokumentace k dané stavbě -
  • společností Metroprojekt a.s., především variantní vzorové řezy pro průchod trati územím. Dále byly využity
  • digitální mapové podklady IPR Praha.
  • Analýza dosud ověřovaných způsobů vedení trati územím Stromovky
  • V průběhu mnohaleté přípravy byly společností Metroprojekt a.s. ve větší či menší míře podrobnosti ověřovány
  • různé způsoby vedení modernizované trati prostorem Stromovky.
  • Relativně podrobně byl rozpracován záměr raženého tunelu pod svahem parku jižně od stávajícího tělesa trati.
  • Tato varianta v části trasy předpokládala mělké podejití stávající zástavby v ul. Nad Královskou oborou, což
  • představuje určitá rizika při výstavbě. Zejména z tohoto důvodu bylo toto řešení opuštěno.
  • Terén v dané lokalitě (vedení trati ve svahu) v zásadě umožňuje snížení nivelety trati a její dodatečné překrytí
  • zemním tělesem ve stávající půdorysné stopě, tedy hloubený tunel spojený s částečným navýšením nivelety
  • terénu. Bylo zpracováno variantní výškové řešení prostupu trati Stromovkou, kdy oproti dosud sledované
  • variantě dle DÚR by byla železnice v předmětném úseku cca o 1,3-2,4 m zahloubena. Navýšení nákladů na
  • samotné zahloubení není v kontextu celkového rozpočtu stavby výrazné, ovšem spolu s konstrukcemi překrytí a
  • nutnými doprovodnými instalacemi samozřejmě cena dále stoupá. Ani v tomto řešení se nelze zcela vyhnout
  • dopadům estetickým: s ohledem na celkovou délku tunelu by bylo nutné zřídit v místě portálu, situovaném
  • zhruba na úrovni ul. Gerstnerova-ZŠ Umělecká, zpevněnou nástupní plochu dostupnou pro těžkou techniku pro
  • případ nutnosti zásahu záchranných složek při mimořádné události v tunelu. Dále by v prostoru parku nad
  • tunelem byly po cca 400 m umístěny výstupní objekty se schodištěm umožňující nouzový únik z tunelu. V
  • některých úsecích také i přes částečné zahloubení trati vycházely značné nároky na zábory ploch pro navýšení
  • terénu a s tím spojené nároky na kácení dřevin.
  • Doposud sledované řešení dle DÚR z roku 2009 proto předpokládá vedení trati po terénu, oproti stavu jen
  • nepatrně zahloubené s rozdílem nivelety do 1 m výšky. Přechod do tunelového úseku směr Dejvice je až v místě
  • východního portálu stávajícího krátkého tunelu ve Stromovce (bez nutnosti vybudovat zde nástupní plochu pro
  • záchranné složky). Samotný tunel je nutno vlivem elektrizace a zdvoukolejnění zcela přestavět.
  • V uplynulých letech Metroprojekt a.s. průběžně ověřoval různé varianty minimalizace výrazových dopadů takto
  • vedení trati do území. Byly ověřovány různé doprovodné konstrukce z oceli, skla a betonu, jež by trať co nejvíce
  • zakryly, zároveň by se však nejednalo o plnohodnotné zakrytí tunelového charakteru. S odstupem lze
  • konstatovat, že tyto pomocné konstrukce by jen umocnily celkový negativní výraz stavby a nepřispěly by k
  • přirozenému vizuálnímu splynutí železnice s okolním parkem.
  • Dosavadní výpočty ukázaly, že z hlediska dodržení hlukových limitů nejsou doprovodné krycí konstrukce nutné.
  • Zásady navrženého řešení
  • Na základě rozboru dosavadní přípravy jsme stanovili tyto zásady pro zpracování námětu:
  • · Celkově bude průchod Stromovkou řešen jako povrchový, začátek tunelového úseku bude shodně s
  • dosavadním projektem, tj. v místě stávajícího východního tunelového portálu, bez nutnosti vybudovat
  • zde nástupní plochu pro záchranné složky.
  • · V morfologicky vhodných místech bude trať dodatečně překryta terénem. Rozsah překrytých úseků bude
  • pouze takový, aby nemusela být aplikována náročná požárně-bezpečnostní řešení vyžadovaná u tunelů
  • (nucené větrání atd.). To v praxi znamená, že délka souvislého překrytého úseku nepřekročí 50 m.
  • · Překryvy budou využity pro pěší propojení horní a spodní úrovně parku Stromovka, zároveň přispějí k
  • pocitovému i faktickému scelení parku.
  • · Pro zlepšení návaznosti překryvů na okolní terén bude využita zpracovaná snížená varianta vedení trati.
  • Polohopisně bude držena stopa kolejí dle zpracované DÚR.
  • · Celkově bude řešení koncipováno tak, aby nutnost kácení stávajících dřevin byla minimální.
  • · Použité materiály budou odpovídat faktu, že trať prochází parkem a má do něj být vhodným způsobem
  • krajinářsky začleněna. Pro konstrukce opěrných zdí apod. budou proto voleny vhodné přírodní materiály,
  • např. gabionové stěny. Použití umělých materiálů, jako je beton, ocel a sklo bude umenšeno pouze na
  • nezbytně nutnou míru. Použité tvarosloví objektů bude střídmé a bude vycházet z tradičních motivů
  • krajinářské tvorby.
  • Popis navrženého řešení
  • Trasování trati (os kolejí) sleduje půdorysně řešení dle DÚR z roku 2009. Výškové řešení odpovídá již zpracované
  • snížené variantě, jež je v předmětném úseku o cca 1,3-2,4 m zahloubena oproti řešení dle DÚR. Zapojení
  • železnice do delšího souvislého tunelového úseku předpokládáme v místě východního portálu dosavadního
  • tunelu.
  • Vlastní průchod Stromovkou bude řešen povrchově s dvěma krátkými překrytými úseky:
  • 1. Východní - v místě stávajícího mostu přes železnici v prodloužení ul. Kamenické.
  • 2. Západní - nově v prodloužené ose ul. Ovenecké.
  • Délka obou přestropení v ose trati nepřekročí 50 m. Čela obou přestropení jsou s ohledem na místní návaznost
  • na stávající terén řešena jako šikmá.
  • Ve východním překrytém úseku zůstane zachováno stávající propojení od ul. Kamenické k Výstavišti. V západním
  • úseku bude nově vybudováno schodiště propojující v severojižním směru vstup do Stromovky z ul. Ovenecké se
  • spodní úrovní parku. Tímto novým propojením dojde ke zlepšení pěších vazeb mezi horní a spodní úrovní parku
  • Stromovka oproti současnému stavu.
  • Kromě cest pro pěší bude povrch obou překrytí zatravněn, což přispěje k vizuálnímu scelení horní a spodní
  • úrovně parku, zároveň toto řešení přinese pozitivní efekt i na možnosti migrace organismů územím.
  • Převládajícími povrchovými materiály budou tráva, štěrk (kolejové lože) a kámen. Zdvoukolejnění a zahloubení
  • trati si vyžádá v nezakrytých úsecích zřízení opěrných stěn, tyto budou řešeny jako gabionové. Čela tunelových
  • portálů předpokládáme rovněž z gabionových stěn a jejich výraz a zapojení do parku bude předmětem
  • podrobnějšího ověření.
  • Řešení je dokladováno situací, šesti příčnými řezy v km 1,55-1,80 a vizualizacemi.

Autoři:

  • Ing. arch. František Novotný - celková koordinace
  • Ing. arch. Karel Wirth - architektonické řešení

Rok:

  • 03/2015