Prostup modernizované trati Praha-Kladno (letiště) Stromovkou
námět na úpravu řešení s ohledem na ekonomickou efektivitu a potřeby území
Popis:
- Účel zpracování námětu, vymezení řešeného území, podklady
- Cílem tohoto materiálu je nastínit možná opatření k lepšímu zapojení záměru modernizace železniční trati PrahaKladno (letiště) do území Prahy 7 při průchodu významným pražským parkem Stromovka. Jedná se především o
- to, navrhnout předmětné stavbě takový výraz, který minimalizuje negativní pocitové, estetické a funkční dopady
- stavby do území historického parku, při současném zachování příznivých technických parametrů návrhu,
- nezatěžování území nadměrnými zásahy oproti dosud sledovanému řešení a přijatelné finanční náročnosti
- stavby.
- Řešeným územím je průchod navržené trati Stromovkou s důrazem na střední úsek cca v km 1,55-1,8.
- Výchozími podklady byly materiály poskytnuté zpracovatelem projektové dokumentace k dané stavbě -
- společností Metroprojekt a.s., především variantní vzorové řezy pro průchod trati územím. Dále byly využity
- digitální mapové podklady IPR Praha.
- Analýza dosud ověřovaných způsobů vedení trati územím Stromovky
- V průběhu mnohaleté přípravy byly společností Metroprojekt a.s. ve větší či menší míře podrobnosti ověřovány
- různé způsoby vedení modernizované trati prostorem Stromovky.
- Relativně podrobně byl rozpracován záměr raženého tunelu pod svahem parku jižně od stávajícího tělesa trati.
- Tato varianta v části trasy předpokládala mělké podejití stávající zástavby v ul. Nad Královskou oborou, což
- představuje určitá rizika při výstavbě. Zejména z tohoto důvodu bylo toto řešení opuštěno.
- Terén v dané lokalitě (vedení trati ve svahu) v zásadě umožňuje snížení nivelety trati a její dodatečné překrytí
- zemním tělesem ve stávající půdorysné stopě, tedy hloubený tunel spojený s částečným navýšením nivelety
- terénu. Bylo zpracováno variantní výškové řešení prostupu trati Stromovkou, kdy oproti dosud sledované
- variantě dle DÚR by byla železnice v předmětném úseku cca o 1,3-2,4 m zahloubena. Navýšení nákladů na
- samotné zahloubení není v kontextu celkového rozpočtu stavby výrazné, ovšem spolu s konstrukcemi překrytí a
- nutnými doprovodnými instalacemi samozřejmě cena dále stoupá. Ani v tomto řešení se nelze zcela vyhnout
- dopadům estetickým: s ohledem na celkovou délku tunelu by bylo nutné zřídit v místě portálu, situovaném
- zhruba na úrovni ul. Gerstnerova-ZŠ Umělecká, zpevněnou nástupní plochu dostupnou pro těžkou techniku pro
- případ nutnosti zásahu záchranných složek při mimořádné události v tunelu. Dále by v prostoru parku nad
- tunelem byly po cca 400 m umístěny výstupní objekty se schodištěm umožňující nouzový únik z tunelu. V
- některých úsecích také i přes částečné zahloubení trati vycházely značné nároky na zábory ploch pro navýšení
- terénu a s tím spojené nároky na kácení dřevin.
- Doposud sledované řešení dle DÚR z roku 2009 proto předpokládá vedení trati po terénu, oproti stavu jen
- nepatrně zahloubené s rozdílem nivelety do 1 m výšky. Přechod do tunelového úseku směr Dejvice je až v místě
- východního portálu stávajícího krátkého tunelu ve Stromovce (bez nutnosti vybudovat zde nástupní plochu pro
- záchranné složky). Samotný tunel je nutno vlivem elektrizace a zdvoukolejnění zcela přestavět.
- V uplynulých letech Metroprojekt a.s. průběžně ověřoval různé varianty minimalizace výrazových dopadů takto
- vedení trati do území. Byly ověřovány různé doprovodné konstrukce z oceli, skla a betonu, jež by trať co nejvíce
- zakryly, zároveň by se však nejednalo o plnohodnotné zakrytí tunelového charakteru. S odstupem lze
- konstatovat, že tyto pomocné konstrukce by jen umocnily celkový negativní výraz stavby a nepřispěly by k
- přirozenému vizuálnímu splynutí železnice s okolním parkem.
- Dosavadní výpočty ukázaly, že z hlediska dodržení hlukových limitů nejsou doprovodné krycí konstrukce nutné.
- Zásady navrženého řešení
- Na základě rozboru dosavadní přípravy jsme stanovili tyto zásady pro zpracování námětu:
- · Celkově bude průchod Stromovkou řešen jako povrchový, začátek tunelového úseku bude shodně s
- dosavadním projektem, tj. v místě stávajícího východního tunelového portálu, bez nutnosti vybudovat
- zde nástupní plochu pro záchranné složky.
- · V morfologicky vhodných místech bude trať dodatečně překryta terénem. Rozsah překrytých úseků bude
- pouze takový, aby nemusela být aplikována náročná požárně-bezpečnostní řešení vyžadovaná u tunelů
- (nucené větrání atd.). To v praxi znamená, že délka souvislého překrytého úseku nepřekročí 50 m.
- · Překryvy budou využity pro pěší propojení horní a spodní úrovně parku Stromovka, zároveň přispějí k
- pocitovému i faktickému scelení parku.
- · Pro zlepšení návaznosti překryvů na okolní terén bude využita zpracovaná snížená varianta vedení trati.
- Polohopisně bude držena stopa kolejí dle zpracované DÚR.
- · Celkově bude řešení koncipováno tak, aby nutnost kácení stávajících dřevin byla minimální.
- · Použité materiály budou odpovídat faktu, že trať prochází parkem a má do něj být vhodným způsobem
- krajinářsky začleněna. Pro konstrukce opěrných zdí apod. budou proto voleny vhodné přírodní materiály,
- např. gabionové stěny. Použití umělých materiálů, jako je beton, ocel a sklo bude umenšeno pouze na
- nezbytně nutnou míru. Použité tvarosloví objektů bude střídmé a bude vycházet z tradičních motivů
- krajinářské tvorby.
- Popis navrženého řešení
- Trasování trati (os kolejí) sleduje půdorysně řešení dle DÚR z roku 2009. Výškové řešení odpovídá již zpracované
- snížené variantě, jež je v předmětném úseku o cca 1,3-2,4 m zahloubena oproti řešení dle DÚR. Zapojení
- železnice do delšího souvislého tunelového úseku předpokládáme v místě východního portálu dosavadního
- tunelu.
- Vlastní průchod Stromovkou bude řešen povrchově s dvěma krátkými překrytými úseky:
- 1. Východní - v místě stávajícího mostu přes železnici v prodloužení ul. Kamenické.
- 2. Západní - nově v prodloužené ose ul. Ovenecké.
- Délka obou přestropení v ose trati nepřekročí 50 m. Čela obou přestropení jsou s ohledem na místní návaznost
- na stávající terén řešena jako šikmá.
- Ve východním překrytém úseku zůstane zachováno stávající propojení od ul. Kamenické k Výstavišti. V západním
- úseku bude nově vybudováno schodiště propojující v severojižním směru vstup do Stromovky z ul. Ovenecké se
- spodní úrovní parku. Tímto novým propojením dojde ke zlepšení pěších vazeb mezi horní a spodní úrovní parku
- Stromovka oproti současnému stavu.
- Kromě cest pro pěší bude povrch obou překrytí zatravněn, což přispěje k vizuálnímu scelení horní a spodní
- úrovně parku, zároveň toto řešení přinese pozitivní efekt i na možnosti migrace organismů územím.
- Převládajícími povrchovými materiály budou tráva, štěrk (kolejové lože) a kámen. Zdvoukolejnění a zahloubení
- trati si vyžádá v nezakrytých úsecích zřízení opěrných stěn, tyto budou řešeny jako gabionové. Čela tunelových
- portálů předpokládáme rovněž z gabionových stěn a jejich výraz a zapojení do parku bude předmětem
- podrobnějšího ověření.
- Řešení je dokladováno situací, šesti příčnými řezy v km 1,55-1,80 a vizualizacemi.
Autoři:
- Ing. arch. František Novotný - celková koordinace
- Ing. arch. Karel Wirth - architektonické řešení
Rok:
- 03/2015